Czy w automacie jest sprzęgło – Odkryj tajemnice automatycznych skrzyń biegów!

Czy w automacie jest sprzęgło – Odkryj tajemnice automatycznych skrzyń biegów!

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak działa skrzynia biegów w Waszym samochodzie? Czy w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów jest sprzęgło? Jak wiele zależy od konkretnego modelu samochodu i typu skrzyni biegów? W tym artykule przedstawiamy kluczowe informacje o tajemniczych mechanizmach, które pozwalają na płynne sterowanie pojazdem. Wprowadzimy Was w tajniki konwertera momentu, układów zaworów, pump i sprężyn oraz opowiemy o roli sprzęgła w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów. Zapraszamy do zapoznania się z tematem.

1. Jak działa automatyczna skrzynia biegów?

Automatyczna skrzynia biegów to skomplikowane urządzenie mechaniczne, które ma na celu umożliwienie płynnych zmian prędkości, podczas gdy samochód jest w ruchu, bez konieczności ręcznej zmiany biegów. Na początek, warto zrozumieć podstawy działania. Sercem skrzyni automatycznej jest tzw. konwerter momentu, który w zasadzie zastępuje sprzęgło stosowane w skrzyniach manualnych. Konwerter momentu wykorzystuje zasadę działania turbiny do przenoszenia momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Zawiera on część pompową, która jest połączona bezpośrednio z silnikiem, oraz część turbinową, którą porusza ciecz (najczęściej olej) wprowadzona w ruch przez część pompową. Siła ta jest następnie przenoszona na koła samochodu.

Mechanizm zmiany biegów jest sterowany hydraulicznie. Działa na zasadzie użycia układu zaworów, pomp i sprężyn, które łączą się, aby umożliwić różne przełożenia. Kiedy prędkość silnika wzrasta, układ hydrauliczny automatycznie zmienia biegi. W skrzyni biegów znajdują się zestawy przekładni planetarnych, które są układem kołowym składającym się z trzech rodzajów 'koła’: koła centralnego, koła planetarnego i pierścienia zewnętrznego. Wybór biegu zależy od tego, która część zestawu jest zablokowana, a która jest napędzana. Wszystko to odbywa się bez żadnej interwencji ze strony kierowcy poza wyborem kierunku jazdy (przód, tył) lub pozycji ‘parking’. W nowoczesnych skrzyniach automatycznych można również znaleźć manualny tryb zmiany biegów lub możliwość zmiany trybów jazdy – sport, komfort, ekonomiczny itd.

Przeczytaj również  Spalone sprzęgło objawy – Dowiedz się, jak zapobiec dalszym uszkodzeniom!

2. Czy w każdym aucie ze skrzynią automatyczną znajduje się sprzęgło?

Wielu ludzi zastanawia się, czy w każdym aucie ze skrzynią automatyczną znajduje się sprzęgło. Jest to pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż wszystko zależy od konkretnego modelu i typu skrzyni biegów, jaką wyposażono dany pojazd. Warto zaznaczyć jednak, że choć tradycyjne skrzynie manualne są nieodłącznie związane z użytkowaniem sprzęgła, to w przypadku skrzyń automatycznych sytuacja jest zdecydowanie bardziej skomplikowana.

Większość tradycyjnych skrzyń automatycznych wykorzystuje dla przeniesienia napędu układ planetarny i przekładnię hydrokinetyczną, znaną popularnie jako „miękkie sprzęgło”. Działa ona na zasadzie przepływu płynu między dwiema turbinami – jedna z nich jest połączona z silnikiem, a druga z kółami pojazdu. Kiedy silnik zaczyna obracać się szybciej, zwiększa się przepływ płynu, co powoduje obracanie się drugiej turbiny i ostatecznie kół samochodu. Jest to jednak odmienny mechanizm niż w skrzyni manualnej i nie można go nazwać sprzęgłem w klasycznym sensie tego słowa. Część ludzi może jednak nadal uznawać taki układ za rodzaj sprzęgła, co potwierdza, jak skomplikowaną kwestią jest odpowiedź na pytanie, czy w samochodach z automatem jest sprzęgło.

Z drugiej strony mamy skrzynie automatyczne typu DSG (Direct Shift Gearbox) czy też dwusprzęgłowe, które niewątpliwie wykorzystują sprzęgło – a nawet w rzeczywistości dwa sprzęgła. W jednym układzie sprzęgłowym mamy zazwyczaj pierwszy, trzeci i piąty bieg, a w drugim drugi, czwarty i szósty. W zależności od obecnej sytuacji na drodze, jedno lub drugie sprzęgło jest używane do zmiany biegów. Takie rozwiązanie sprawia, że zmiana biegów jest praktycznie nieodczuwalna dla pasażerów pojazdu. W tym wydaniu nie ma najmniejszych wątpliwości, że sprzęgło jest obecne w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, ale jednocześnie podkreśla na ile ta kwestia może być skomplikowana.

3. Funkcje i rola sprzęgła w samochodzie ze skrzynią automatyczną.

Sprzęgło to element o fundamentalnym znaczeniu w samochodzie. Często jest niedoceniany, jednak gdyby nie on, kierowca nie mógłby płynnie zmieniać biegów, czy ruszać z miejsca. W samochodzie wyposażonym w skrzynię automatyczną, sprzęgło pełni trochę inną funkcję, niż w samochodzie z manualną skrzynią biegów, jednak jego znaczenie jest równie istotne. Głównym zadaniem sprzęgła w samochodzie z automatem jest przekazywanie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów, a następnie na koła. Dzięki niemu, samochód jest zdolny do płynnej i niezauważalnej dla kierowcy zmiany biegów. Sprzęgło w samochodzie z automatem pracuje niejako „w tle”, zapewniając komfort jazdy i umożliwiając płynne przyspieszanie.

Przeczytaj również  Jak puszczać sprzęgło, żeby nie szarpało – Techniki płynnej jazdy!

Sprzęgło w samochodzie ze skrzynią automatyczną pełni rolę regulatora momentu obrotowego, co oznacza, że kontroluje ilość siły przekazywanej z silnika na skrzynię biegów. Takie działanie pozwala na płynne i bezproblemowe przyspieszanie oraz hamowanie pojazdu. Dzięki temu, samochód z automatem jest łatwiejszy w obsłudze, bardziej komfortowy, a dla wielu kierowców także bezpiecznij. Rola sprzęgła w tych warunkach jest nieoceniona, podobnie jak sprawnie działająca skrzynia biegów. Co więcej, w samochodach ze skrzynią automatyczną często stosuje się sprzęgło hydrokinetyczne, które nie tylko przekazuje moment obrotowy, ale również tłumi wszelkie drgania generowane przez pracujący silnik. Działa ono na zasadzie przepływu płynu i gwarantuje bardzo płynną i komfortową jazdę, nawet podczas dynamicznego przyspieszania.

4. Czy możliwe jest jazda na „automacie” bez sprzęgła?

Czy możliwe jest prowadzenie pojazdu wyposażonego w skrzynię automatyczną, nie używając w ogóle sprzęgła? Tak, to jest całkowicie możliwe i właśnie w tym tkwi jedna z największych zalet jazdy „na automacie”. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów, sprzęgło nie jest potrzebne do zmiany biegów, co sprawia, że jazda jest znacznie łatwiejsza, zwłaszcza dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z prowadzeniem samochodu. Z całą pewnością wielu kierowców doceni tę cechę podczas jazdy w ruchu miejskim, gdy częste zmiany biegów mogą okazać się męczące.

Automatyczna skrzynia biegów, w przeciwieństwie do manualnej, nie potrzebuje sprzęgła do zmiany biegów, ponieważ cały proces jest sterowany hydrauliką i elektroniką. Dzięki temu kierowca nie musi przejmować się wyborem odpowiedniego biegu – skrzynia sama decyduje, kiedy jest odpowiedni moment do zmiany na wyższy lub niższy bieg. To wygodne rozwiązanie sprawia, że jazda staje się mniej stresująca, a kierowca może skoncentrować się na samej drodze. Ale warto pamiętać, że pomimo braku konieczności używania sprzęgła, jazda „na automacie” wymaga od kierowcy nieco innego podejścia i przyswojenia nowych nawyków za kółkiem.

Przeczytaj również  Co ile wymiana sprzęgła – Zaplanuj serwis i uniknij awarii!

Automatyczna skrzynia biegów to urządzenie mechaniczne umożliwiające płynne zmiany prędkości podczas jazdy bez konieczności ręcznej zmiany biegów. Sercem skrzyni jest konwerter momentu, który przenosi moment obrotowy z silnika na skrzynię biegów za pomocą turbiny i cieczy. Mechanizm zmiany biegów jest sterowany hydraulicznie za pomocą układu zaworów, pomp i sprężyn. W skrzyniach automatycznych znajdują się zestawy przekładni planetarnych, które decydują o wyborze biegu. Ponadto, w zależności od modelu i typu skrzyni biegów, samochód może posiadać lub nie sprzęgło. Na przykład skrzynie DSG wykorzystują dwa sprzęgła do płynnej zmiany biegów. Warto jednak zauważyć, że funkcja sprzęgła w samochodzie z automatem jest nieco inna niż w samochodzie z manualną skrzynią biegów – przede wszystkim reguluje moment obrotowy, a więc kontroluje ilość siły przekazywanej z silnika na skrzynię biegów. Co więcej, w samochodach z automatyczną skrzynią biegów możliwe jest prowadzenie pojazdu bez użycia sprzęgła, co znacznie ułatwia jazdę, zwłaszcza w ruchu miejskim.

Scroll to Top